Warning: Creating default object from empty value in /var/www/web62/web/wp-content/plugins/media-tags/media_tags.php on line 42
Backpackers Online » DIDGERIDOO PÅ ON TOUR
apr

DIDGERIDOO PÅ ON TOUR

Written by admin. Posted in Australien

Tekst: Rasmus M. Jensen

Rasmus startede sin rejse jorden rundt i September 1999 og han regner med at være hjemme i “lille” Danmark den 26 Maj 2000 omkring kl 15:00. Rasmus sender fra tid til anden et rejsebrev som vi her på siden vil bringe uddrag fra.

Rasmus´s rejseplan

3. brev. På kanotur
ja det var så torsdag jeg kom til Byron Bay. Jeg blev i Byron Bay indtil fredag ugen efter. For lang tid for mig, men jeg havde betalt.
Byron bay er Danmarks svar på christiania. Der er så meget stof (og det er ikke til gardiner eller tøj) rundt omkring i byen, så man skulle tro at det var løgn. Om søndagen var der marked i byen. Hele dagen lugtede hostelet af sjov-tobak og mange sad bare og stirrede tomt ud i luften. Når man så går genem byen er det så Danmark i 70`erne. Hippie hop hurra for de der ryger og drikker at være i Byron Bay. Det med at drikke var så det samme som resten af østkysten. Og nu ikke for at være helt afholdsmand, så var jeg da også i byen 2 dage sammen med nogle fra hostelet. Men 1 time efter var jeg hjemme igen hver gang. Drikke kan man derhjemme og så bruge pengene på oplevelser når man nu har chancen.

I Byron Bay er et fyrtårn. Det er det østligste punkt på det austrlske fastland, og derfor det først sted solen går op i det nye årtusinde. Derfor har Byron Bay lejet 2000 tromeslagere til denne lejlighed. Sikkert en utrolig oplevelse, men til den tid nyder jeg min seng i Sydney for 60 $ pr. nat, så det skal bare være sjovere.
Så var det at jeg forlog N.S.W.(new south wales) og begav mig ind i *the stat of sunshine* Queensland. Det var så første gang jeg skulle bruge mit bus-pas fra oz-experience. Det var da udemærket. Lige bortset fra at bussemanden de første 5 min. lød som en rigtig guide og gav gode forklaringe på spørgsmål og fortalt om de stedder vi kom forbi. De næste 10 min. snakkede han så bare for at holde fluerne væk fra munden, og ja det var så der, hvor folk begyndt at finde disc/walkmen frem. Og sådan fortsatte han faktisk resten af turen. Bussen kørte os til et hostel som man kunne booke gennnem Oz-experience.
På hostelet meldte jeg mig på en kanotur. Jeg skulle blive hente ved hostelet dagen efter kl. 10.00. Det passede fint, da nøglen skulle være afleveret inden kl. 10.00, hvis man ikke ville betale for en nat til. Dagen efter kl. 10.00 dut, stod møller så klar med søvn i øjnene fordi en dansker der arbejdede på hostelet havde lokket mig i byen. Det mødte jeg faktisk en der havde været i Ecuador, og det havde været rigtig godt. Så nu glæder jeg mig endnu mere til Syd-amerika. Nå, 10.00 dut stod jeg altså klar og det gjorde jeg ogsa 10. 20. Jeg gik ind til receptionen og spurgte om de vile ringe, for at høre hvor de blev af. Det ville de nu ikke, for de havde aldrig været præcise indtil nu, så jeg skulle lige vente lidt længere. Klokken blev så 10.45. Jeg havde faktis indstillet mig på at de ikke kom men så……ringede telefonen. Vi er detsværre tidt forsinket, så 12.30 er vi der. Bum bumbumbumbum bum bum, så kunne jeg jo kun vente. Klokken 12.25 var de der så. Peter som manden hed undskyldt meget.
Jeg hoppede ind i bilen og så gik turen ellers ud i skoven til Gagaju bushcamp, som steddet vi skulle være på hed. jeg blev vist rundt og Peter fortalte mig, at jeg ville få det sidste af vide, når min makker til turen kom. Det blev aften og ingen makker var dukket op.Jeg ville gerne af sted dagen efter, da jeg havde bestilt en tur til Fraser Island m. to overnatninger før turens start. Men det var de nu ikke meget for, så det blev sådan at jeg skulle vente en dag til. Og så kunne vi jo bare håbe på, at der kom en makker.

Om aftenen lavede vi bål. På campen havde de sådan nogle stænger hvor man tænde ild i hver ende, og så ellers svinger dem rundt. Vi spillede også didgeridoo (ja jeg har købt en til, den første hernede, så nu er jeg oppe på tre). Dagen efter kom der så en makker. Vi fik alt af vide om turen og så var vi ellers klar. Kanoturen foregik i Noosa river som går igennem Cooloola, Great Sandy national park. Et helt utrolig sted at placere en kanotur. Min makker, en engelsk kvinde Oona og jeg startede tirsdag morgen fra Boreen point.
På førstedagn skulle vi sejle til et sted kaldet Harry`s camp. Da vi havde sejlet den første time holdte vi det første hvil ved Kinaba information center, et sted som tager noget tid at glemme.

På kortet vi havde fået udleveret var tegnet en rute vi kunne gå. Turen var bare 4 km. og gik rundt i en ring, så kortet tog vi ikke med. Vi startede med at gå og inden længe begyndte der at komme vandpytter. Det gjorde nu ingenting, men jo længere vi kom des større og dybere blev vandet. Nå, vi havde nu gået i en 1/2 time, så det kunne ikke være langt igen. Til sidst gik vandet til knæne plus der var mudder næsten lige så langt op ad benet. Nu ville vi slet ikke vende om. efter 50 min. kom vi så til det sidste hjørne. For enden af stien var et stort gult hejn sat op, med en lille seddel på. Vi gik om på den anden side for at se hvad der stod på sedlen, og ja jeg trøde kun dette kunne ske for Anders and *DENNE RUTE ER LUKKET PGA. REGNEN HAR MEDFØRT OVERSVØMMELSE PA STIEN*, ja hvad kan man sige (boller fra koberg). Så måtte vi jo finde en anden vej hjem. For ikke at træde videre i denne fiasko, så endte det med at vi måtte hele vejen tilbage og ialt næde op pa 15 km.

Vi var nu en smule bagefter beregnet tid, så vi skulle nu til at skynde os. Da vi kom til Harry`s camp var min makker helt sikker på at det var camp 1, og ikke Harry`s camp vi skulle være på. Så vi sejlede en 1/2 time videre. Min makker hoppede på land ved camp 1, medens jeg holdte båden og ville binde den. jeg var ikke engang færdig, da hun kom tilbage “Det her er i hvert fald den forkerte camp”. Os tilbage igen og ja, så blev vi på Harry`s camp.

Onsdag skulle vi så sejle længere op af floden til camp 3. Fra camp 3, skulle vi gå 6 km. op til en stor SANDPATCH noget lignende Råbjergmile, tror jeg nok. Den var kæmpe. det lignede en ørken som man har set i tv. Man kunne se 360 grader rundt deropppe. Det var utrolig flot at kigge på nationalparken og havet deroppefra. Så var det ned igen og tilbage til Harry`s camp. Da vi kom tilbage var der kommet et andet hold. Så vi lavede lidt bål og fik noget godt mad. Så blev det torsdag. Sidste dag og kanon skulle vende snuden hjemad. Vi var lige kommet til kinaba information center, hvor vi sidst, ja var ude at gå en lille tur. Vi nåede lige komme på land da det startede med at regne.

Vi havde i forvejen besluttet for ikke at gå en tur og slet ikke nu hvor det regnede. Når der regner i Australien, ja så regner det faktisk meget. Vi ventede 1 time før vi sejlede det sidste stykke. Så ringede vi efter dem fra Gagaju, og de kom så og hentede os. Vi kørte så tilbage til lejren. Om aftenen blev jeg så kørt til Noosa. Det var så torsdag aften. Om lørdagen skulle jeg på en Fraser Island tur, men det bliver i næste rejsedagbog/rejsebeskrivelse.

Rasmus´s rute:
10/09/99 København-London-Bangkok-Sydney (Australien)
15/01/00 Sydney-Wellington (New zealand)
15/02/00 Auckland-Nadi (Fiji)
01/03/00 Nadi-Los Angeles-Miami-Quito (Ecuador)
06/04/00-13/04/00 Tur til Galapagosøerne. Derefter måske Peru
25/05/00 Quito-Miami-London-København den 26/05/00 omkring kl. 15.00

Tags:

Trackback from your site.